
Contractor behind troubled
Afghan propaganda program
billed Pentagon $425 million for
unaired ads

Kabul, April 1 (RHC)-- The Pentagon’s one-time top propaganda producer in Afghanistan billed the U.S.
government millions of dollars to produce ads it knew full well would never air, let alone win hearts and
minds, a lawsuit by a company whistleblower has alleged.

The Leonie Group took in upwards of $425 million in military contracts from 2008 until 2015 to produce
TV, radio and billboard ads on behalf of the U.S. in Afghanistan, knowing the lion’s share of the
propaganda would never be seen by Afghan eyes, a recently-unsealed lawsuit by Scott Kreller, the
company’s former president,  claims.  Adding insult to injury, Leonie allegedly retaliated against Kreller for
trying to clamp down on the “fraud.” 

Kreller claimed he was fired in February 2017 after refusing to submit an inflated $4.5 million invoice to
the U.S. government for “double-billed” psychological operations despite “several months” of pressure “on



an almost weekly basis” from the company’s owners.

But that final invoice was just the straw that broke the camel’s back, Kreller claims, describing how the
Pentagon essentially poured money into a black hole for four years before demanding a minimum of
accountability from his former employer — and even afterwards got precious little return on its
investment. 
Despite accepting a $120 million contract to churn out propaganda for the people of occupied Afghanistan
over the 2010-2014 period, Leonie had no way to verify that any of the work it billed the Pentagon for was
actually being seen by the target audience.

Only when the Pentagon ordered Leonie to begin to “monitor and verify” its ad placements in 2014 did the
company even make an effort to see its work made it onto the airwaves — and even then, it didn’t try very
hard, according to Kreller. 

At any given time, fewer than 75 percent of the company’s TV ads and less than 45 percent of its radio
ads were actually being seen by a single Afghan — and those two mediums accounted for over 95
percent of the material Washington was paying for.  Kreller’s lawsuit alleges all this happened with the full
knowledge and consent of the “owners, officers, managers and employees” — presumably including
himself — who “knowingly submitted false bills” to the U.S. government.

While Kreller initially filed suit in the U.S. District Court of Washington DC in July 2017 under the False
Claims Act, the case was only unsealed earlier this month, after the government declined to join the case.
The Pentagon severed its relationship with Leonie in 2016 for reasons including, but not limited to, its
mounting doubts about the company’s ability to deliver effective propaganda.  

The False Claims Act allows private citizens to file suit on behalf of the government, but the government
only joins in less than a quarter of such cases, according to the Justice Department.

Claiming he was told by a Leonie board member that he was fired for refusing to submit the last
fraudulent invoice, Kreller is asking for double his back pay plus interest, compensation for “special
damages,” reinstatement to his position, and litigation and attorneys’ fees.  It’s not clear how warmly his
old company will welcome him back after suing it and airing its dirty laundry, however.

In 2012, USA Today obtained an internal report revealing the Pentagon was concerned about where the
hundreds of millions they were paying Leonie to win Afghan citizens’ hearts and minds was going.  Not
only was the company unable to provide any metrics showing success, but it had failed to pay over $4
million in taxes on the same massive contracts the Pentagon was beginning to feel conflicted about
paying. 

Instead of squaring with the Pentagon, Leonie’s owners launched an anonymous online smear campaign
against USA Today, which was subsequently exposed.  While the Pentagon briefly suspended Leonie
from doing business with the government, they were quickly reinstated, with over $123 million in contracts
for 2014 and 2015.

After finally ditching Leonie in 2016 for rival SOS International, the Pentagon insisted to USA Today that
its propaganda programs had functional oversight and were more closely tracked. However, a request for
effectiveness metrics on a pamphlet drop in Syria was met only with the comment: “That’s classified.” 

https://www.radiohc.cu/en/noticias/internacionales/218395-contractor-behind-troubled-afghan-propaganda-
program-billed-pentagon-425-million-for-unaired-ads

https://www.radiohc.cu/en/noticias/internacionales/218395-contractor-behind-troubled-afghan-propaganda-program-billed-pentagon-425-million-for-unaired-ads
https://www.radiohc.cu/en/noticias/internacionales/218395-contractor-behind-troubled-afghan-propaganda-program-billed-pentagon-425-million-for-unaired-ads


Radio Habana Cuba


