
Anti-Venezuelan journalists were
financed by USAID

Image not found or type unknown



United States Agency for International Development (USAID) has always been linked to the
Central Intelligence Agency (CIA)

Caracas, February 12 (RHC)-- A recent document revealed by Wikileaks exposed that the United States
Agency for International Development (USAID) has been supporting independent media outlets since the
1980s, under the pretext of promoting democracy and governance.

In the recent report entitled “Press Freedom Under Threat” (2023), several Venezuelan journalists are
mentioned, including Luz Mely Reyes, director of the Venezuelan media outlet Efecto Cocuyo; Carla
Angola and Carlos Méndez of EVTV in Miami; Miguel Ángel Rodríguez and César Batiz of El Pitazo; and
Fabiola Colmenares, who leads the VPI platform.

This group of communicators aimed to sow negative narratives against the government of Venezuelan
President Nicolás Maduro, receiving funding to promote these narratives and aligning themselves with the
interests of US foreign policy.

This context highlights the impact that external funding can have on the press and the formation of public
opinion in Venezuela.  Support has made the United States the largest public donor to the development of
independent media in the world.

According to a USAID fact sheet, which is no longer available, in 2023, 6,200 journalists were trained, 707
non-state media were assisted, and 279 civil society organizations related to independent media were
supported.

Meanwhile, in Venezuela, such media outlets as Tal Cual, El Pitazo, and Efecto Cocuyo have been
accused of receiving USAID funding.  In the 2025 foreign aid budget, $268 million was allocated to
promote “independent media and the free flow of information.”

Behind the facade of promoting “press freedom,” USAID has invested billions in organizations and media
that often propagate narratives favorable to the United States.

The text states that media considered “independent” are presented as essential for democracy, although
now a more complex strategy of interference in the global media landscape has been revealed.

In the case of Ukraine, USAID has been the main funder of media outlets, where 90% depend on external
subsidies.  In addition, it is mentioned that the United States has allocated around 26 million dollars to
programs that strengthen media outlets and freedom of expression in Latin American countries, such as
Venezuela and Ecuador, and in the last decade that figure has risen to 67 million.

In Venezuela, since the arrival of the Bolivarian Revolution, foreign funding for media campaigns against
the government has been denounced. On this day, the Venezuelan National Assembly debated and
rejected USAID funding for the far right, as the purpose is to destabilize and promote war in the country.

In recent days, in a television program, President Nicolás Maduro denounced media such as Tal Cual and
El Pitazo for receiving support from USAID, alleging that they have created “parallel realities.”

Maduro pointed out that, for example, during a national blackout and after electoral demonstrations, these
media carried out acts of “manipulation.”  The information exposed suggests that a portion of the USAID
funding destined for Juan Guaidó's interim government went to these media.

https://www.radiohc.cu/index.php/en/noticias/internacionales/376415-anti-venezuelan-journalists-were-
financed-by-usaid

https://www.radiohc.cu/index.php/en/noticias/internacionales/376415-anti-venezuelan-journalists-were-financed-by-usaid
https://www.radiohc.cu/index.php/en/noticias/internacionales/376415-anti-venezuelan-journalists-were-financed-by-usaid


Radio Habana Cuba


